Одним з ключових механізмів в конструкції Грейт Вол Ховер Н5 являється зчеплення. Цей блок відповідає за передачу обертаючого моменту з двигуна на коробку перемикання передач. Відбувається це за допомогою сили тертя.
Зчеплення є багатофункціональним блоком, що відповідає за такі процеси:
- Плавне з'єднання і роз'єднання силового агрегату і КПП автомобіля.
- Забезпечення передачі обертаючого моменту без втрат (без прослизання).
- Компенсація навантажень і вібрацій, витікаючих від двигуна при його нерівномірній роботі.
- Мінімізація різних навантажень на двигун і трансмісію.
Від стабільності роботи зчеплення залежить комфорт руху, а в деяких випадках і взагалі можливість руху автомобіля. Слід приділяти особливу увагу стану блоку і своєчасно замінювати пошкоджені комплектуючі на нові запчастини.
У конструкції зчеплення Грейт Вол Ховер Н5 можна виділити такі основні елементи:
На ведомому диску зчеплення розташовані фрикційні накладки, які і забезпечують досить хороше з'єднання дисків і передачу обертаючого моменту.
У корпус цього диска вбудовується пружинний демпфер, який забезпечує м'якше з'єднання з маховиком і гасить вібрації і навантаження, які виникають при нерівномірній роботі двигуна.
Принцип роботи зчеплення Грейт Вол Ховер H5 грунтується на жорсткому з'єднанні маховика двигуна і ведомого диска, яке відбувається завдяки виникаючій силі тертя, викликаного зусиллям діафрагмової пружини.
Зчеплення має всього два режими – включено і вимкнено. Переважно блок знаходиться у включеному стані – ведомий диск притискається до маховика. Відповідно, відбувається передача обертаючого моменту від маховика на ведомий диск, і далі за допомогою шліцьового з'єднання на первинний вал КПП.
Щоб зробити виключення муфти водій повинен натиснути на педаль. Вона сполучена з вилкою гідравлічним або механічним приводом. Вилка таким чином впливає на вижимний підшипник, який впливає на кінці пелюсток діафрагмовою пружиною.
У такому разі пружина перестає давити на нажимний диск, а він припиняє контакт з ведомим диском. У цей момент і відбувається роз'єднання з трансмісією.
Після того, як водій Грейт Вол Ховер Н5 включає потрібну передачу і відпускає педаль зчеплення вилка перестає діяти на вижимний підшипник, а той, у свою чергу, на пружину. Нажимний диск починає знову притискувати ведомий до маховика. Двигун відновлює контакт з трансмісією.
Середній ресурс зчеплення складає 100-150 тисяч км пробігу, і залежить переважно від умов експлуатації.
Серед головних причин виходу з ладу зчеплення можна виділити такі:
- Ушкодження або знос фрикційних накладок ведомого диска.
- Деформація ведомого диска.
- Попадання рідини на накладки ведомого диска.
- Знос шліців на ведомому диску.
- Поломка або знос демпферних пружин.
- Послаблення або ушкодження діафрагмової пружини.
- Поломка або знос вижимного підшипника зчеплення.
- Знос робочої поверхні маховика.
- Знос нажимного диска.
- Заїдання вилки виключення зчеплення.
Про наявність проблем в роботі зчеплення Грейт Вол Ховер Н5 вказують такі чинники:
- Неповне виключення зчеплення, або як прийнято говорити – зчеплення «веде». Це говорить про те, що при виключенні зчеплення диски повністю не відокремлюються, залишається невелике зіткнення. При спробі включення передачі чутний характерний хрускіт (виходить від кареток синхронізаторів), доводиться прилягати більше зусиль. При продовженні експлуатації такого зчеплення без ремонту вірогідним стане вихід з ладу коробки перемикання передач.
- Пробуксувка дисків або неповне включення зчеплення. В даному випадку йдеться про недостатньо щільне прилягання дисків один до одного, через що періодично відбувається прослизання. Зазвичай проблема супроводжується запахом горілих фрикційних накладок. Особливо явно проявляється при різкому старті або підйомі на круту гірку. Ще однією ознакою подібної проблеми є прискорення тільки колінчастого валу при різкому натисненні на педаль газу – на КПП Грейт Вол Ховер Н5 передається лише незначна частина обертаючого моменту.
- Поява вібрацій і сторонніх звуків при включенні або виключенні зчеплення.
- Ривки, які з'являються при роботі зчеплення. Особливо явно проявляється на початку руху або в процесі перемикання передач.
Проте встановити істинну причину виходу з ладу зчеплення і відновити його працездатність можна тільки знявши КПП і перевіривши стан блоку. У такому разі можна упізнати які запчастини необхідно замовити для заміни і провести усі необхідні роботи.
Проста заміна зчеплення на Грейт Вол Ховер Н5 – робимо все покроково
Для виконання робіт по заміні зчеплення автомобіля доведеться проводити його частковий розбір. Зокрема, роботи торкнуться блоку коробки перемикання передач, включаючи салонну частину – важіль. Знадобиться набір ключів, домкрат з можливістю фіксації і переміщення КПП.
Виконуємо такі дії:
- Знімається важіль перемикання передач з салону автомобіля.
- В даному випадку робити це, по суті, не довелося, оскільки він просто вивалився і залишився в руках власника авто.
- При цьому пластикова оболонка відсутня – ймовірно вона або розпалася або залишилася в місці установки важеля.
- Пильник на важелі перемикання розірвало, його також доведеться замінити.
- У салоні автомобіля відкручується алюмінієва рамка в районі важеля КПП Грейт Вол Ховер Н5, яка закріплена 6 болтами під ключ на 7.
- Усі подальші операції по демонтажу КПП і діставанню доступу до зчеплення здійснюються з-під автомобіля, так що роботи слід виконувати на ямі.
- Відкручується задній карданний вал, для чого знадобляться ключі на 16 і на 14.
- При цьому повністю задній кардан можна не знімати, місця повинно вистачити щоб зрушити коробку перемикання передач і забезпечити досить місця для робіт по заміні зчеплення.
- Повністю відкручується і знімається передній карданний вал.
- В даному випадку йдеться про 4 фішки.
- Зливаємо масло з КПП.
- З роздатки масло можна не зливати, витікати воно не повинне.
- Відкручуємо циліндр зчеплення Грейт Вол Ховер Н5.
- Він зафіксований двома болтами під ключ на 10.
- Відкручується стартер.
- Відкручується балка, на якій додатково закріплена коробка перемикання передач.
- Вона зафіксована за допомогою 4 довгих болтів.
- Ці болти часто прикіпають, так що заздалегідь краще обробити їх з допомогою WD- 40.
- Підпирається коробка перемикання передач монтуваннями, впертими в торсіон, або домкратом, після чого відкручуються кріплення КПП і зрушується увесь блок.
- Готується новий комплект зчеплення.
- Дивним в новому комплекті здався вижимний підшипник, виготовлений з металу і з пластиковою втулкою.
- На підшипнику маховика не виявилася ніякої інформації – ні каталожного номера, ні розмірів. Запчастини краще купувати в перевіреному магазині, що дозволить уникнути проблем надалі.
- Масло з КПП Грейт Вол Ховер Н5 було злито чорне, брудне, так що його також замінюватимемо на нове, інакше незабаром може знадобитися ремонт коробки перемикання.
- Новий диск зчеплення має цілком хорошу товщину і повинен відходити достатньо довго, правда, якщо не виникне проблем з вижимним підшипником.
- Старий диск потерся до металевої основи, замінити його необхідно було давно.
- Кошик зчеплення також отримав множинні ушкодження, що викликано відсутністю своєчасного обслуговування автомобіля.
- У місці установки зчеплення виявлені сліди зносу блоку, металева стружка, частки гуми і незрозуміле сміття.
- Невелике вироблення є на маховику, але воно незначне і деталь можна не міняти.
- Було б непогано замінити і датчик положення колінчастого валу, який буквально вплавився в корпус і невідомо настільки точні дані показував.
- Старий підшипник маховика Грейт Вол Ховер Н5 повністю вийшов з ладу.
- Вижимний підшипник ще був робочим, але незабаром також зажадав би заміни.
- Після зняття старих деталей встановлюємо нові в зворотному порядку і проводимо складання автомобіля.
Для заміни зчеплення краще мати помічника, який допоможе з демонтажом кардана, зняттям і встановленням на своє місцеположення блоку КПП. Проте за наявності домкрата і уважному виконанні робіт впоратися зі всім можна самостійно за декілька годин.